Najważniejsze filmy stulecia i spotkanie z Jerzym Skolimowskim w Kołobrzegu!

Iwona Marciniak
Iwona Marciniak
Polski Instytut Sztuki Filmowej
Wybitny reżyser, Jerzy Skolimowski, w sobotę 22 sierpnia w Kołobrzegu będzie gościem pokazu arcydzieł polskiej kinematografii z cyklu „Kino Niepodległej. Najważniejsze filmy stulecia”. Organizatorem wydarzenia jest Polski Instytut Sztuki Filmowej. Wstęp wolny!

Organizatorzy zapraszają od godz. 17 na Skwer im. kom. Stanisława Mieszkowskiego (przy Latarni Morskiej), by wspólnie obejrzeć wybrane filmy, które w sposób szczególny przyczyniły się do rozwoju polskiej kinematografii. Na pierwszy ogień - projekcja filmu animowanego „Bankiet” Zofii Oraczewskiej, następnie zobaczymy dokument Marka Piwowskiego „Hair”. Po nim, o godz. 17.50 projekcja filmu „Do widzenia, do jutra…” w reż. Janusza Morgensterna, ze Zbigniewem Cybulskim i Teresą Tuszyńską w rolach głównych. O godz. 19:30 rozpocznie się spotkanie z Jerzym Skolimowskim, a zaraz potem, o godz. 20.15, obejrzymy jego mistrzowski film „Walkower”, w którym zagrał też główną rolę.

Podczas wydarzenia odbędą się konkursy z nagrodami ufundowanymi przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz wiele innych atrakcji. Wstęp jest bezpłatny. Ideą organizacji pokazów jest upowszechnienie i promocja polskiej klasyki filmowej, zwłaszcza wśród młodego pokolenia.

Tegoroczna odsłona cyklu „Kino Niepodległej. Najważniejsze filmy stulecia” wystartowała 8 sierpnia w Wiśle, następnie gościliśmy w Karpaczu i Kazimierzu Dolnym. Na ostatnie wydarzenie w tym roku Polski Instytut Sztuki Filmowej zaprasza do Mikołajek (29 sierpnia). W trakcie pokazów prezentowane są dzieła najwybitniejszych polskich twórców, m.in. Jerzego Kawalerowicza, Jerzego Skolimowskiego, Kazimierza Kutza, Krzysztofa Zanussiego, Janusza Morgensterna, Jana Jakuba Kolskiego czy Andrzeja Barańskiego. Oprócz filmów fabularnych można zobaczyć także dzieła mistrzów polskiego dokumentu, m.in. Kazimierza Karabasza, Krzysztofa Kieślowskiego i Marcela Łozińskiego. Pokazujemy też prawdziwe perły polskiej animacji – filmy Witolda Giersza, Jana Lenicy czy Juliana Józefa Antonisza.

Projekcjom towarzyszą spotkania z twórcami. Wśród gości w tym roku są m.in. Olgierd Łukaszewicz, Krzysztof Zanussi, Jerzy Zelnik, Jan Jakub Kolski, Grażyna Błęcka-Kolska, Joanna Trzepiecińska i Andrzej Barański. Cykl „Kino Niepodległej. Najważniejsze filmy stulecia” Instytut realizuje w ramach Wieloletniego Programu Rządowego „Niepodległa” na lata 2017-2022.

Pokazy filmów, jak i spotkania, prowadzone są zgodnie z aktualnymi zasadami i ograniczeniami wprowadzonymi na czas trwania pandemii COVID-19. Na terenie znajdują się środki do dezynfekcji, a uczestnikom na wejściu mierzona jest temperatura.

Kołobrzeg (22.08.2020)

Skwer im. kom. Stanisława Mieszkowskiego (przy Latarni Morskiej)

17.00 „Bankiet”, reż. Zofia Oraczewska
17.15 „Hair”, reż. Marek Piwowski
17.50 „Do widzenia, do jutra…”, reż. Janusz Morgenstern
19.30 Spotkanie z Jerzym Skolimowskim
20.15 „Walkower”, reż. Jerzy Skolimowski

„Bankiet”, reż. Zofia Oraczewska (1976), 8 min.
Film wycinankowy. Satyra na współczesne społeczeństwo konsumpcyjne. Na bankiet przyjeżdżają zamożni goście. Gdy usiądą przy suto zastawionym stole, spotka ich makabryczna niespodzianka. Film nagradzany na festiwalach filmowych w Melbourne i Chicago.

„Hair”, reż. Marek Piwowski (1971), 17 min.
Reportaż z konkursu fryzjerskiego, nagrodzony na Krakowskim Festiwalu Filmowym za „wysokie walory artystyczne, za celność satyryczną widzenia negatywnych przejawów współczesnej kultury masowej, za indywidualną i nowoczesną formę filmową”.

„Do widzenia, do jutra…”, reż. Janusz Morgenstern (1960), 80 min.
Nagradzany na zagranicznych festiwalach debiut Janusza Morgensterna. Autorami scenariusza są Zbigniew Cybulski, Bogumił Kobiela i Wilhelm Mach. W tej pozornie błahej historii o niespełnionej miłości czy zauroczeniu udało się ukazać wiele autentycznych miejsc i osób. Główną rolę reżysera i aktora gdańskiego teatrzyku zagrał Zbigniew Cybulski, którym w rzeczywistości był. Autentyczny pierwowzór miała także piękna cudzoziemka, córka francuskiego konsula, kreowana przez Teresę Tuszyńską. W warstwie formalnej epizody z życia studenckich kabaretów rozbijały główny wątek akcji, nadając całości styl luźnej narracji, charakterystycznej dla torującej sobie dopiero drogę francuskiej "nowej fali". "Do widzenia, do jutra" było zwiastunem, jednym z pierwszych refleksów tego zjawiska na polskim gruncie.
„Walkower”, reż. Jerzy Skolimowski (1965), 70 min.
Kontynuacja „Rysopisu” – błyskotliwego debiutu reżysera z 1964 roku. „Walkower” zdobył uznanie krytyki, zarówno polskiej, jak i zagranicznej. Podkreślano mistrzostwo młodego reżysera w operowaniu długimi ujęciami. Podobały się też dialogi, ruchliwość kamery oraz bogata i urozmaicona inscenizacja. Psychologiczny portret swego bohatera namalował Skolimowski na tle rzeczywistości na poły groteskowej, w której patos sąsiaduje z ironią i drwiną. Przekonująco ukazał wewnętrzne zmagania dorosłego mężczyzny, który nigdy nie potrafił wybrać. Teraz jednak czuje, że dłużej nie można oddawać życia walkowerem.

(Opisy filmów na podstawie informacji pochodzących z portalu filmpolski.pl).

Sklepowy patriotyzm, to polska specjalność.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie