Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od poniedziałku mogą ruszać hotele: bez restauracji, z zachowaniem dystansu, z częstą dezynfekcją (oto wytyczne)

Iwona Marciniak
Iwona Marciniak
Iwona Marciniak (archiwum)
Teoretycznie, już od poniedziałku mogą rozpocząć działalność hotele, które zamarły po wybuchu pandemii. Dla branży hotelarskiej to bardzo dobra wiadomość, choć i zaskoczenie, bo część hotelarzy spodziewała się tej nowiny najwcześniej w połowie maja.

Na rządowych stronach internetowych pojawiły się wytyczne dla branży. Podzielono je na trzy grupy. Dotyczą zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom, czyli obsłudze, ogólnego bezpieczeństwa w obiekcie, procedur zapobiegawczych, gdy pojawi się podejrzenie zakażenia koronawirusem obsługi i w końcu , procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem u gościa. - Mimo wszystko, niektóre zapisy wymagają doprecyzowania, choćby sposób dezynfekcji pokoi, określenia czasu po którym do pokoju będzie można zaprosić nowego gościa - to tylko jedna z uwag, którą dzieli się Mariusz Ławro, prezes Regionalnego Stowarzyszenia Turystyczno - Uzdrowiskowego w Kołobrzegu. - Mówi się nie tylko o pomiarze temperatury, ale i wypełnianiu karty lokalizacyjnej dla gościa, z pytaniami skąd przybywa, czy przebywał w środowisku potencjalnie zagrożonym, itd.

Dystans, dezynfekcja, więcej przestrzeni

Wyzwań logistycznych jest mnóstwo. W obiektach będzie można przyjąć mniej gości niż do tej pory, bo trzeba im zapewnić bezpieczną przestrzeń i dystansować ich od pozostałych gości. Posiłków nie będzie można wydawać zapraszając do samoobsługi, przy bufecie. - Będzie nas obowiązywało zachowanie bezpiecznej, 2 metrowej odległości między korzystającymi z posiłków gośćmi, albo dostarczanie posiłków do pokoi - mówi Mariusz Ławro. Gdy pytamy, czy odzywają się potencjalni klienci, odpowiada, że telefony wreszcie znów dzwonią. To samo słyszymy od Adama Hoka, dyrektora Hotelu Shuum, prezesa Fundacji Kołobrzeg SPA - My będziemy gotowi już 4 maja - mówi. - Przygotowujemy się do tego od 3 tygodni. Pierwsze 2 tygodnie, to był również emocjonalnie bardzo trudny czas: brak pewności co będzie dalej, nieprzewidywalność tej absolutnie nowej sytuacji.
Jego hotel skorzystał z Tarczy Antykryzysowej, ale jeszcze nim okazało się , że będzie to możliwe, nikogo tu nie zwolniono, nie wysyłano na bezpłatne urlopy.

Od 3 tygodni, w hotelu sami pracowali nad procedurami, bazując np. na wzorcach azjatyckich. - Na początku wydawało się, że konieczne będą szyby w recepcji, okazuje się że wystarczy maseczka, zachowane odpowiedniej odległości i częsta dezynfekcja - mówi dyrektor.- Coś co wcześniej nie przeszłoby nam przez głowę , jeśli chodzi o standard hotelu 4-5 gwiazdkowego, dzisiaj stanie się rygorem sanitarnym , którego wszyscy musimy przestrzegać . Powiedziałem już załodze – tworzymy nową umowę społeczną wewnątrz hotelu, pomiędzy nami, a gośćmi. Chodzi o to, jak sobie mamy pomóc i jak najlepiej obsłużyć gości, by mimo ograniczeń, otrzymali od nas usługę premium.

Mielno optymistyczne

W Mielnie, po ogłoszeniu przez premiera Mateusza Morawieckiego otwarcia hoteli, zapanował wręcz huraoptymizm. Niektórzy z właścicieli hoteli, pensjonatów, a także lokali gastronomicznych, wprost napisali na swoich profilach internetowych, że „pokonaliśmy koronawirusa!”... Są też jednak głosy bardziej wyważone. Owszem, pensjonaty zapraszają nad morze, choćby zaraz, ale ich szefowie przypominają, że trwa pandemia, dlatego obowiązywać u nich będzie reżim sanitarny. (QBA)

Wytyczne dla hoteli, dotyczące tylko przygotowania obiektów:

1. Umieszczenie w widocznym miejscu przed wejściem do hotelu i w recepcji informacji o maksymalnej liczbie klientów mogących jednocześnie przebywać w danej części obiektu.
2. Umieszczenie na terenie hotelu/obiektu/pensjonatu dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości, a w szczególności przy wejściach na teren obiektu, w obszarze recepcji, przy wejściu do wind, punktów gastronomicznych oraz przy wyjściu z toalet.
3. Rekomenduje się zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych w recepcji.
4. Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych instrukcji dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcji prawidłowej dezynfekcji rąk.
5. Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych,
ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych - poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków należy przestrzegać wymaganego dystansu przestrzennego między personelem a gośćmi (minimum 2 metry).
6. Ograniczenie do minimum czasu przebywania gościa przy recepcji.
7. Ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości w hotelu/obiekcie/pensjonacie – na podstawie liczby dostępnych pokoi liczone jako liczba pokoi razy dwie osoby.
8. Wyłączenie z użytkowania pomieszczeń takich jak: wspólne sale telewizyjne, pokoje/sale zabaw dla dzieci, baseny, sauny, dyskoteki oraz innych, w których mogą tworzyć się skupiska ludzi, do czasu wejścia w kolejną fazę odmrażania. Umożliwienie korzystania z w/w przestrzeni w sytuacji wynajęcia na wyłączność przez gości hotelu wspólnie zakwaterowanych.
9. Możliwość użytkowania sal konferencyjnych na zasadach opisanych aktualnymi przepisami prawa (zachowanie dystansu społecznego wynoszącego minimum 2 m odległości osoby od osoby.
10. Bezwzględny zakaz przebywania w hotelu / obiekcie / pensjonacie osób tam nie zakwaterowanych.
11. Bieżące dezynfekowanie, nie rzadziej niż co godzinę, ogólnych toalet, wind, blatu recepcyjnego (po każdym gościu), klamek, poręczy, uchwytów, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych, często dotykanych powierzchni.
12. Precyzyjne dozowanie profesjonalnych środków myjących.
13. Ograniczenie rutynowego sprzątania pokoi, które powinno się odbywać jedynie na życzenie klienta.
14. Po każdym kliencie zaleca się rutynowe sprzątniecie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia, albo po sprzątnięciu pomieszczenia - dokonanie ozonowania/ zamgławiania/ dekontaminacji z użyciem innych dedykowanych technologii.
15. Pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji w okresie zgodnym z instrukcją urządzenia służącego do dekontaminacji, alb zaleceń producenta zastosowanych technologii.
16. Personel sprzątający powinien być wyposażony i przestrzegać używania jednorazowej maseczki, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem. Pościel i ręczniki należy prać w temp. min 60º C z dodatkiem detergentu. Prane i dostarczane w reżimie sanitarnym.
17. Zakaz używania hotelowych suszarek nadmuchowych w łazienkach pokojowych.
18. W miarę możliwości systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń hotelu/obiektu/pensjonatu bądź ozonowanie (lub dekontaminacja w innej dostępnej technologii) powierzchni wspólnych, w wyznaczonych zakresach czasowych.
19. Funkcjonowanie restauracji i barów hotelowych/obiektów/pensjonatów wyłącznie z jedzeniem na wynos.
20. Dezynfekcja sprzętów hotelowych udostępnianych gościom (np. rower, kajak itp.) po każdym użyciu.
21. W związku z zagrożeniem wirusem COVID – 19 hotel / obiekt / pensjonat ma prawo do zawieszenia lub ograniczenia usług, które zwiększałaby zagrożenie gości oraz personelu hotelu / obiektu / pensjonatu (np. dostarczanie bagaży do pokoi itp.)
22. Wyznaczenie i przygotowanie (m.in. wyposażonego w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenia, lub pokoju, w którym będzie można czasowo odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.
23. Przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
24. Poinformowanie wszystkich gości oraz potencjalnych klientów hotelu/obiektu/pensjonatu o procedurach bezpieczeństwa zastosowanych w związku z wirusem COVID-19 w danym obiekcie;

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kolobrzeg.naszemiasto.pl Nasze Miasto