Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozpoczyna się remont dworca w Kołobrzegu - co to oznacza dla podróżnych

Iwona Marciniak
Iwona Marciniak
Tak ma wyglądać wnętrze kołobrzeskiego dworca
Tak ma wyglądać wnętrze kołobrzeskiego dworca wizualizacja PKP S.A.
Kołobrzeski dworzec ma odzyskać historyczny wygląd, ale też stać się obiektem bardziej ekologicznym. Będzie też bardziej przyjazny dla osób niepełnosprawnych. PKP S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac i przekazały plac budowy. Koszt przebudowy, to 24,36 mln zł brutto. Co oznacza remont dla podróżnych? Jak będzie wyglądał dworzec po zakończeniu robót? Kiedy zakończą się prace? Odpowiada Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami PKP S.A..

W informacji nadesłanej przez PKP S.A. czytamy: - Elewacja z cegły klinkierowej, w niższej części budynku wykonana w konstrukcji muru pruskiego, wysoka wieża z nowym hełmem oraz iluminacja podkreślająca charakterystyczną bryłę – tak będzie wyglądał dworzec w Kołobrzegu po przebudowie. PKP S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac i przekazały plac budowy.

Co to oznacza dla pasażerów? Jak będą mogli korzystać z usług? - To dopiero I etap remontu - tłumaczy Bartłomiej Sarna. - Wykonawca skupi się na przygotowaniach do rozpoczęcia prac. Dla pasażerów nic się teraz nie zmieni. Nie odczują żadnych uciążliwości. Jeśli takie nastąpią, oczywiście wcześniej przekażemy informacje na ten temat.

Inwestycja będzie polegać na kompleksowej przebudowie dworca. Jest ona realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego przebudowany będzie też np. dworzec w Koszalinie.
Dzięki pracom zaplanowanym w Kołobrzegu, dworzec który pochodzi z 1904 roku odzyska swój historyczny wygląd - zapewnia PKP S.A.
Renowację przejdzie elewacja, która zostanie pokryta w większości cegłą klinkierową. W niższej parterowej części
budynku planuje się odtworzenie muru pruskiego. Znajdzie się on również tuż po hełmem wieży o wysokości 17,5 metra, która odzyska historyczny, bardziej spiczasty kształt oraz iglicę. Odtworzone na wzór historycznych zostaną również stolarka okienna i drzwiowa, w tym wielkopowierzchniowe, łukowe okna holu głównego, a także charakterystyczne, modernistyczne, ośmiokątne, zlokalizowane w elewacji od strony miasta. Poddaną renowacji elewację i bryłę dworca podkreśli nocna iluminacja.

Centrum obsługi podróżnych będzie jak dotąd hol dworca, zlokalizowany w centralnej części budynku. Połączy on w swoim wyglądzie historię i nowoczesność. Bez zmian pozostanie jego układ oraz wysokość, a także łukowy strop. Konserwację przejdzie fryz z motywem roślinnym. Ściany i sufity zostaną pomalowane na jasny kolor, a posadzki utrzymane w kolorze antracytowym. W holu nowymi elementami wystroju wnętrza będą koliste żyrandole o nowoczesnym designie, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty na rozkłady jazdy, zegar oraz ławki z drewnianymi siedziskami. Tuż przy holu będzie mieścić się przestronna poczekalnia, również urządzona w stylu nowoczesnym. Na jednej ze ścian zostanie wyeksponowana płaskorzeźba, przedstawiająca mewy na tle fal morskich. W strefie obsługi podróżnych znajdą się kasy biletowe, pokój zabaw dla dzieci wraz z pomieszczeniem dla rodziców z dziećmi, informacja turystyczna oraz lokale na wynajem. Natomiast we wschodniej części obiektu będzie dworzec autobusowy wraz z trzema kasami biletowymi. Wszystkie przestrzenie związane z obsługą podróżnych będą klimatyzowane.

– Cieszę się, że zabytkowy dworzec w Kołobrzegu odzyska swój historyczny charakter i jednocześnie stanie się nowoczesną oraz komfortową przestrzenią obsługi podróżnych. Dzięki inwestycji zostanie wdrożonych również szereg rozwiązań przyjaznych środowisku oraz osobom z niepełnosprawnościami – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Podpisanie umowy na przebudowę dworca w Kołobrzegu to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy Pomorza Zachodniego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką i ważnym punktem na mapie miasta oraz ułatwi pasażerom podróżowanie po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 roku ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Przebudowa dworca w Kołobrzegu to niezwykle istotna inwestycja, bo znajdującą się w jednym z ważniejszych kurortów na polskim wybrzeżu Bałtyku. Dzięki niej dworzec stanie się obiektem komfortowym, dostępnym i bezpiecznym. Podczas prac przy obiekcie wydobędziemy również jego historyczne piękno, odtwarzając wiele elementów, które dworzec posiadał w momencie jego budowy w 1904 roku, ale nie tylko, bo zainwestujemy również w rozwiązania proekologiczne, takie jak energooszczędne oświetlenie czy panele fotowoltaiczne zlokalizowane na nowej wiacie rowerowej – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dworzec będzie również bardziej komfortowy dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Dzięki wyprofilowaniu nawierzchni zniwelowana zostanie różnica w wysokości terenu pomiędzy dworcem a otaczającym go terenem. Dużym ułatwieniem dla osób niedowidzących i niewidomych będą ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe dworca. Natomiast dla osób poruszających się na wózkach – likwidacja progów i wprowadzenie automatyki drzwiowej.

Dzięki inwestycji dworzec stanie się również bardziej ekologiczny i bezpieczny. Budynek zostanie ocieplony od wewnątrz. Stratom ciepła zapobiegnie również nowa stolarka okienna i drzwiowa, a także kurtyny powietrzne zamontowane w holu dworca. W budynku zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła, wentylację z odzyskiem ciepła oraz system BMS (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie wody oraz energii elektrycznej i cieplnej. Dworzec będzie pozyskiwał również „zieloną energię” z paneli fotowoltaicznych, zlokalizowanych na dachu wiaty rowerowej zlokalizowanej w sąsiedztwie budynku. Na dworcu będzie również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.

W otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki oraz zamontowane elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze czy oświetlenie. Natomiast po jego wschodniej stronie zostanie wybudowana wiata rowerowa.

Koszt przebudowy dworca w Kołobrzegu to łącznie 24,36 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Projekt przebudowy opracowała pracownia AMT Sp. z o.o. Bydgoszcz, a wykonawcą robót budowlanych jest firma Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych „LEŚ” Paweł Leś. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych po przebudowie, to pierwsza połowa 2024 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kolobrzeg.naszemiasto.pl Nasze Miasto