Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Test opon letnich ADAC 2024. 16 opon w rozmiarze 215/55 R17

Stanisław Rochowicz
Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test 16 modeli opon letnich w rozmiarze 215/55 R17, przeznaczonych do małych SUV-ów i samochodów z niższej klasy średniej. Wyniki tego testu przedstawiamy poniżej.
Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test 16 modeli opon letnich w rozmiarze 215/55 R17, przeznaczonych do małych SUV-ów i samochodów z niższej klasy średniej. Wyniki tego testu przedstawiamy poniżej. ADAC
Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test 16 modeli opon letnich w rozmiarze 215/55 R17, przeznaczonych do małych SUV-ów i samochodów z niższej klasy średniej. Wyniki tego testu przedstawiamy poniżej.

Spis treści

Testowane na sezon 2024 opony letnie w rozmiarze 215/55 R17 są montowane przede wszystkim w bardzo popularnych na europejskim rynku SUVach niższej klasy średniej, a także w autach klasy średniej.

Spośród 16 testowanych modeli przez ADAC opon, trzy spisywały się dobrze, dwanaście zadowalająco, a jedna opona wystarczająco. Na szczęście tym razem nie ma opon o słabych osiągach.

Trzy opony ocenione jako "dobre" pochodzą od marek Continental, Michelin i – co nieco zaskakujące – od koreańskiego producenta ogumienia Kumho. Wszystkie trzy modele mają dość podobne i zrównoważone osiągi.

Test opon letnich ADAC 2024. Liderzy

Na pierwszym miejscu znalazła się opona Continental PremiumContact 7. Została ona przetestowana po raz pierwszy. I stała się numerem jeden w kategorii bezpieczeństwa jazdy, dzięki swoim ponadprzeciętnym osiągom na suchej i mokrej nawierzchni.
To samo dotyczy znajdującej się na drugim miejscu opony Michelin Primacy 4+. Która świetnie radzi sobie zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni, a w dodatku jest liderem pod względem efektywności środowiskowej (poziomu emitowanego hałasu, masy, oporów toczenia i trwałości).

Pojawiający się na trzecim miejscu model Kumho Ecsta HS52 to dość udany kompromis. Pod względem bezpieczeństwa jazdy dorównuje oponie Michelin, a pod względem efektywności środowiskowej jest tak samo zrównoważony jak Continental. Jednak opona Kumho nie osiąga zadowalającego wyniku pod względem bilansu środowiskowego ze względu na stosunkowo wysoką masę.
To, co wyróżnia topową trójkę, to również ponadprzeciętny przewidywany przebieg w teście zużycia, a także niskie lub bardzo niskie (Michelin) zużycie opon.

Test opon letnich ADAC 2024. Polski ślad

Na czwartym miejscu uplasowała się opona Dębica Presto UHP2 (to polska marka należąca do grupy Goodyear). Na piątym znalazła się opona Dunlop Sport Maxx RT2, a na szóstym - Bridgestone Turanza 6.
Powyższe trzy opony osiągają nieco gorsze niż liderzy wyniki pod względem bezpieczeństwa jazdy ze względu na słabsze osiągi na mokrej nawierzchni (dodatkowo Bridgestone Turanza 6 także gorzej sobie radzi na suchej nawierzchni) i nie mogą tego zrekompensować lepszym wynikiem w bilansie środowiskowym.

Test opon letnich ADAC 2024. Niby dobrze, ale...

Na miejscach od 7 do 10 ulokowały sie opony - Fulda Sport Control2, Hankook Ventus Prime4, Goodyear EfficientGrip Performance 2 i Falken Ziex ZE 310 EcoRun.

O ile Hankook, a w szczególności Goodyear mogą pochwalić się najmniejszym negatywnym wpływem na środowisko, o tyle Hankook zachowuje się już gorzej na mokrej, a Goodyear na suchej nawierzchni.

Dodatkowo Falken również nie zachwyca swoimi parametrami na suchej nawierzchni, a przede wszystkim jest najcięższą spośród wszystkich testowanych przez ADAC opon, co ma wpływ na jej ocenę jeśli chodzi o bilans środowiskowy.

Opony na kolejnych pięciu miejscach to: Nexen N´Fera Primus, Goodride Solmax 1, Sailun Atrezzo ZSR2, Semperit Speed-Life 3 oraz Linglong Sport Master.

Z wyjątkiem opon marki Semperit, poniższe modele nie osiągają dobrego wyniku w żadnym z głównych kryteriów. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo jazdy, występują pewne słabości osiągów, które uniemożliwiają osiągnięcie lepszego wyniku: w przypadku Nexen N'Fera Primus, Sailun Atrezzo ZSR2, Semperit Speed-Life 3 i Linglong Sport Master - na suchej nawierzchni, podczas gdy w przypadku Goodride Solmax 1 na mokrej nawierzchni.

Pośród powyższych pięciu modeli opon jedynie Semperit wyróżnia się jeśli chodzi o przebieg i niskie zużycie opony, jednak traci w pozostałych konkurencjach.

Test opon letnich ADAC 2024. Ostatnia tak dobra jak najlepsi?

Co ciekawe na ostatnim miejscu w zestawieniu ADAC znalazła się opona... Vredestein Ultrac. Opona ta świetnie, wręcz porównywalnie z trzema najlepszymi oponami w teście, radzi sobie zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni. Co zatem poszło nie tak?

Okazuje się, że opona ta ulega szybszemu zużyciu niż konkurenci, a przez to ma bardzo niekorzystny wpływ na ochronę środowiska, no i oczywiście na nasz portfel. Wyniki ADAC mają pokazywać, że o ile najlepsza w zestawieniu opona Kumho Ecsta HS52 ma mieć przebieg wynoszący nawet 69 300 km, o tyle Vredestein Ultrac ma przejechać zaledwie 27 200 kilometrów.
Jak podsumowuje ADAC Vredestein może być świetną alternatywą dla innych opon jeśli... nie jeździmy za często.

W jakich m.in. autach montowane są opony w rozmiarze 215/55 R17 ?
Audi - Q2
Fiat - 500X, Tipo
Kia - Niro, Optima, Soul
Renault - Mégane, Scénic
Škoda - Karoq, Superb
Toyota - Avensis, Mirai, Verso, Yaris Cross
VW - Beetle, Passat, Touran, T-Roc, Caddy

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Test opon letnich ADAC 2024. 16 opon w rozmiarze 215/55 R17 - Motofakty

Wróć na kolobrzeg.naszemiasto.pl Nasze Miasto