Przed oszustami przestrzega Karol Jagielski, regionalny rzecznik ZUS województwa zachodniopomorskiego. W nadesłanej informacji czytamy: „ Dostajemy sygnały od klientów, że oszuści podszywają się pod numer infolinii ZUS. Podkreślamy, że nasi konsultanci nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.”
To tzw. spoofing telefoniczny, który polega na podszywaniu się pod numer lub nazwę kontaktu. Choć telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. „ W ten sposób coraz częściej oszuści udają konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów. Dlatego nigdy nie podawajmy dzwoniącemu danych osobowych, w tym danych logowania do PUE ZUS”. Oszuści są sprytni – mając dostęp do naszego konta na PUE, mogą np. założyć kolejne konto w banku i zaciągnąć pożyczkę lub kredyt. Jeśli nieświadomi ryzyka podejmiemy rozmowę i potwierdzimy, że logujemy się do PUE przez bankowość elektroniczną, mogą próbować przekonać nas do udostępnienia loginu i hasła do konta.
„W ostatnich dniach otrzymujemy od klientów zgłoszenia, że odebrali połączenia z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00 (taki numer wyświetlił się na telefonie klienta). Dzwoniący łamaną polszczyzną zapytał, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE i czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu. Zdarzały się również prośby o podanie loginu do konta w banku (w przypadku, gdy klient do PUE loguje się przez bankowość elektroniczną), bo zostanie zablokowany dostęp do PUE” – czytamy. Sprawa jest poważna. Bądźmy mądrzy przed szkodą. „ Zgodnie z naszymi standardami, kiedy jest konieczny kontakt pracownika z klientem, nasi konsultanci podają swoje imię i nazwisko” – informuje ZUS. „Przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta. Ponadto połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub prowadzonej przez ZUS konkretnej sprawy klienta. W ten sposób nie zmieniamy numeru telefonu, który służy do uwierzytelnienia w systemie”.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?