Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uwaga! Oszuści dzwonią i podszywają się już nawet pod ZUS

Iwona Marciniak
Iwona Marciniak
Budynek ZUS w Kołobrzegu
Budynek ZUS w Kołobrzegu google maps
Oszuści próbują na różne sposoby wejść w posiadanie naszych danych, zwłaszcza tych, które otwierają im dostęp do naszych kont bankowych. Policja przestrzega przed smsami, wzywającymi do klikania oszukańczych linków. Okazuje się, że pomysłowość i wyobraźnia przestępców nie ma granic. Atakują też podszywając się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Przed oszustami przestrzega Karol Jagielski, regionalny rzecznik ZUS województwa zachodniopomorskiego. W nadesłanej informacji czytamy: „ Dostajemy sygnały od klientów, że oszuści podszywają się pod numer infolinii ZUS. Podkreślamy, że nasi konsultanci nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.”

To tzw. spoofing telefoniczny, który polega na podszywaniu się pod numer lub nazwę kontaktu. Choć telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. „ W ten sposób coraz częściej oszuści udają konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów. Dlatego nigdy nie podawajmy dzwoniącemu danych osobowych, w tym danych logowania do PUE ZUS”. Oszuści są sprytni – mając dostęp do naszego konta na PUE, mogą np. założyć kolejne konto w banku i zaciągnąć pożyczkę lub kredyt. Jeśli nieświadomi ryzyka podejmiemy rozmowę i potwierdzimy, że logujemy się do PUE przez bankowość elektroniczną, mogą próbować przekonać nas do udostępnienia loginu i hasła do konta.

„W ostatnich dniach otrzymujemy od klientów zgłoszenia, że odebrali połączenia z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00 (taki numer wyświetlił się na telefonie klienta). Dzwoniący łamaną polszczyzną zapytał, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE i czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu. Zdarzały się również prośby o podanie loginu do konta w banku (w przypadku, gdy klient do PUE loguje się przez bankowość elektroniczną), bo zostanie zablokowany dostęp do PUE” – czytamy. Sprawa jest poważna. Bądźmy mądrzy przed szkodą. „ Zgodnie z naszymi standardami, kiedy jest konieczny kontakt pracownika z klientem, nasi konsultanci podają swoje imię i nazwisko” – informuje ZUS. „Przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta. Ponadto połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub prowadzonej przez ZUS konkretnej sprawy klienta. W ten sposób nie zmieniamy numeru telefonu, który służy do uwierzytelnienia w systemie”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kolobrzeg.naszemiasto.pl Nasze Miasto