- Kilka dni temu do jednego z mieszkańców Kołobrzegu zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku, twierdząc, że jego pieniądze są zagrożone - informuje rzeczniczka kołobrzeskiej komendy, Karolina Seemann. - Choć początkowo pokrzywdzony miał wątpliwości co do tożsamości osoby, z którą rozmawia, to po sprawdzeniu zgodności numeru telefonu z numerem na odwrocie swojej karty bankomatowej, stwierdził, że są jednakowe. Wobec tego uwierzył w zapewnienia „konsultanta”, który twierdził, że jakiś oszust dokonuje transakcji na jego koncie i w ten sposób kołobrzeżanin traci pieniądze.
Rzekomy bankowiec pokierował go, by zainstalował aplikację umożliwiając zatrzymanie sprawcy i zakończenie nieautoryzowanych transakcji. Oszust zaznaczył, że aby zabezpieczyć pieniądze należy przelać je na tzw. konto rezerwowe, a później stwierdził, że na innych kontakt prawdopodobnie może dziać się to samo i należy je również zabezpieczyć. Niczego nie podejrzewający mężczyzna odebrał kolejny telefon, tym razem od „pracownicy” banku i w tym przypadku również potwierdził, że numer z jakiego dzwoni należy do infolinii bankowej. Jak poprzednio, „konsultantka” wyjaśniła i pokierowała go jak należy przelać pieniądze na bezpieczne konto rezerwowe. Dzwoniąca kobieta, jak wcześniej mężczyzna dyktowała kwoty i numery, które pokrzywdzony wpisywał i potwierdzał przelewy. Dodatkowo oszuści nakłonili mężczyznę, by zaakceptował wniosek kredytowy.
Łączna suma poniesionych strat to kwota ponad 130 tysięcy złotych. Należy zaznaczyć, że przestępcy działali bardzo skrupulatnie i metodycznie, cała operacja przebiegała w sposób wiarygodny dla pokrzywdzonego, a numery z których dzwonili oszuści niczym nie różniły się od tych, których używają oddziały bankowe.
Policja apeluje: - Pamiętajmy❗️ Sprawcy wykorzystują różne triki socjotechniczne po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ich celem jest wzbudzenie poczucia zagrożenia i presji czasu. Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku czy jednostki policji, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?