Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pierwszy SKOT wśród eksponatów Muzeum Oręża Polskiego zajechał do oddziału w Rogowie

Iwona Marciniak
Iwona Marciniak
W niedzielę do nowo powstającego oddziału Muzeum Oręża Polskiego – Muzeum Lotnictwa i Techniki Wojskowej w Rogowie przyjechał transporter opancerzony SKOT. To pierwszy taki eksponat w bogatej kolekcji pojazdów MOP.

Oto informacja, nadesłana przez dyrektora MOP, Aleksandra Ostasza: - Pierwszy projekt kołowego transportera opancerzonego SKOT powstał w Czechosłowackiej Republice Socjalistycznej (CSRS) na potrzeby jej Armii Ludowej w 1959 roku. Transporter otrzymał oznaczenie SKOT od skrótu nazwy Střední Kolový Obrněný Transportér. Serię prototypową tych pojazdów, przeznaczoną do testów wyprodukowano w roku 1961 i w tym samym czasie pomiędzy CSRS i PRL zawarto porozumienie o współpracy, dotyczące produkcji tego pojazdu jak i jego rozwoju technologicznego. Do uzbrojenia Ludowego Wojska Polskiego oraz Czechosłowackiej Armii Ludowej pojazd wszedł w 1964 roku. W Wojsku Polskim otrzymał on oznaczenie SKOT natomiast w Czechosłowacji otrzymał dodatkowe oznaczenie OT wz. 64 (Obrněný Transportér wzór 1964).

Konstrukcja transportera SKOT dzięki swoim właściwościom trakcyjnym i bojowym uznawana była za jedną z najlepszych na świecie. Rozwiązania konstrukcyjne takie jak nowoczesny układ napędowy, napęd na wszystkie koła, centralny układ pompowania, wodoszczelny kadłub oraz urządzenia do napędu w wodzie pozwalały na osiągnięcie wysokiej prędkości jazdy, pokonywanie przeszkód terenowych oraz wodnych przy zachowaniu właściwego komfortu jazdy dla załogi. Opancerzenie pojazdu chroniło załogę przed pociskami z broni strzeleckiej i odłamkami granatów. Specjalistyczne wyposażenie wozu (urządzenia filtrujące) zapewniało osłonę przed pyłami radioaktywnymi oraz działaniem broni biologicznej i chemicznej. Transporter opancerzony służy do transportu piechoty i sprzętu na polu walki oraz w ograniczonym zakresie do wsparcia ogniowego piechoty. Mógł transportować do 18 żołnierzy desantu natomiast nie był wyposażony w uzbrojenie stałe.

Dane techniczne pojazdu SKOT-1:

Masa – 12, 3 t.

Załoga – 2 + 18 żołnierzy desantu

Napęd – 4-suwowy silnik diesla Tatra o mocy 180 KM i pojemności 11762 cm3

Układ jezdny – cztery osie jezdne, napęd na wszystkie koła 8x8, zawieszenie niezależne

Środki łączności – radiostacja UKF średniego zasięgu

Opancerzenie – spawane płyty stalowe o grubości od 8 mm do 12 mm

Uzbrojenie – stałego nie posiadał

W toku produkcji pojazd był kilkukrotnie modyfikowany i modernizowany, co znacznie podniosło jego walory bojowe.

Po wprowadzeniu na wyposażenie wojsk w 1966 roku nowego pojazdu BWP-1 pojazd SKOT stracił swoją pozycję lidera w swej klasie i był stopniowo wycofywany z jednostek wojskowych.

MOP dziękuje Stanisławowi Rojkowi, właścicielowi Zakładu Mechaniki Pojazdowej Usługi Transportowe za przewóz eksponatu oraz pracownikom Muzeum Oręża Polskiego za pomoc przy jego rozładunku.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kolobrzeg.naszemiasto.pl Nasze Miasto