W ostatnich trzech dokumentach (przedłożono je w tym roku, ten dotyczący Dźwirzyna opublikowano 19 grudnia) czytamy: - Obserwowana w ostatnich latach intensyfikacja procesów gospodarowania w polskich obszarach morskich, zdefiniowanych w ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, stanowi przesłankę przemawiającą za koniecznością kompleksowego uregulowania procesów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich, w tym morskich wód wewnętrznych w granicach portu morskiego (...)
Procedura rozpoczęła się w Urzędzie Morskim w Szczecinie. Czemu mają służyć te plany? Ewa Wieczorek, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Szczecinie: - Projekty planów, które w ostatecznej formie wejdą w życie jako rozporządzenie Rady Ministrów są niezbędnym narzędziem do koordynacji działań i efektywnego wykorzystania wód przez wszystkie podmioty korzystające z nich, zarówno w celach gospodarczych, jak i społecznych. Plany porządkują funkcje tych wód i zapewniają pogodzenie interesów wszystkich użytkowników akwenów.
W dokumentach prezentowanych kolejno na stronach KPRM czytamy też, że plany mają pozwalać na realizację przedsięwzięć w granicach portu w sposób zrównoważony. Istnienie planów, podobnie jak w przypadku „lądowych” planów zagospodarowania przestrzennego, ma zapobiec np. chaosowi inwestycyjnemu na terenach wód portowych: „Plan ma ograniczyć sytuacje konfliktowe występujące na obszarach, których dotyczą. Opracowuje się je po to by stanowiły podstawę wydawania decyzji odnoszących się do użytkowania i zagospodarowania obszarów morskich w granicach portu”.
Co więcej: „dzięki diagnozie obecnego stanu użytkowania, uwarunkowań rozwoju i wzajemnych relacji woda-ląd, plan przyznaje priorytety wybranym sposobom użytkowania. Służy temu przyznanie akwenom podstawowych funkcji wiodących, których nie mogą zakłócać inne sposoby ich wykorzystania. Dla każdego z wyznaczonych akwenów sporządza się kartę akwenu, w której zawarte są szczegółowe rozstrzygnięcia.
- W tym momencie mamy już opracowane projekty planów dla wszystkich portów w naszej jurysdykcji – tłumaczy Ewa Wieczorek, rzeczniczka UM w Szczecinie i wymienia: Zalew Szczeciński, Zalew Kamieński, Szczecin, Świnoujście, Police, Dziwnów, Trzebież, Mrzeżyno, Darłowo, Kołobrzeg, Dźwirzyno. - Wszystkie projekty zostały już przesłane do ministra infrastruktury, który prowadzi procedurę legislacyjną – mówi dalej Ewa Wieczorek. - Wszystkie projekty przechodziły konsultacje społeczne.
Termin przyjęcia projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych – port morski w Dźwirzynie, zaplanowano na drugi kwartał 2023 r.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?